Abstrakt: V podmienkach silnej konkurencie v sektore cestnej dopravy je nevyhnutné sústrediť sa na znižovanie prevádzkových nákladov, čo umožňuje firmám dlhodobo rásť a úspešne fungovať na trhu. Efektívne riadenie nákladov predstavuje kľúčový prvok, ktorý pomáha dopravným spoločnostiam zvyšovať svoju ziskovosť, zachovávať konkurencieschopnosť a zároveň skvalitňovať poskytované služby. Jedným z významných riešení, ktoré prispievajú k dosahovaniu týchto cieľov, sú telematické systémy. Tieto systémy poskytujú pokročilé nástroje na sledovanie, analýzu a optimalizáciu hlavných prevádzkových parametrov, vrátane štýlu jazdy vodičov. Dopravné spoločnosti môžu vďaka telematickým systémom získať podrobný prehľad o prevádzkových údajoch vozidiel a správaní vodičov v reálnom čase. Analýza jazdných návykov a efektívne riadenie prevádzky vedie nielen k finančným úsporám, ale aj k zlepšeniu bezpečnosti, ekologickej udržateľnosti a celkovej kvality služieb. Implementácia telematiky na optimalizáciu nákladov sa preto stáva nevyhnutnou súčasťou úspešného a konkurencieschopného podnikania v dynamickom prostredí dopravy.
Kľúčové slová: optimalizácia, telematické systémy, efektivita, cestná doprava
JEL: R49
OPTIMIZATION OF SELECTED OPERATING COSTS IN ROAD TRUCK TRANSPORT USING TELEMATICS TECHNOLOGIES
Abstract: In a highly competitive road transport sector, it is essential to focus on reducing operating costs, which enables companies to grow and operate successfully in the market in the long term. Effective cost management is a key element that helps transport companies to increase their profitability, maintain competitiveness and at the same time improve the quality of the services provided. Telematics systems are one of the important solutions that contribute to achieving these objectives. These systems provide advanced tools to monitor, analyze and optimize key operational parameters, including drivers’ driving styles. With telematics systems, transport companies can gain a detailed overview of vehicle operating data and driver behavior in real time. The analysis of driving habits and efficient traffic management leads not only to financial savings, but also to improved safety, environmental sustainability and overall quality of service. Implementing telematics to optimize costs is therefore becoming an essential part of a successful and competitive business in a dynamic transport environment.
Keywords: optimization, telematics systems, efficiency, road transport
1 Úvod
Nákladná doprava predstavuje kľúčový prvok dodávateľských reťazcov a logistických systémov, pričom cestná nákladná doprava patrí medzi najbežnejšie formy prepravy tovaru. Vysoká konkurencia v sektore dopravy núti dopravné spoločnosti optimalizovať prevádzkové náklady a súčasne poskytovať vysokú kvalitu služieb. Efektívne riadenie vozidlového parku a znižovanie nákladov ako sú pohonné hmoty, servis či údržba sú preto pre dopravcov prioritou. Jedným z hlavných nástrojov, ktoré umožňujú optimalizáciu prevádzkových nákladov sú telematické systémy. Telematika je pomerne nová technológia navrhnutá na integráciu a správu dátových informácií [1]. Telematické systémy predstavujú kľúčový nástroj v modernom riadení dopravy a logistiky, pričom ich význam neustále rastie s digitalizáciu dodávateľských reťazcov. Informačné technológie vrátane telematiky sú nevyhnutným prvkom pre efektívne riadenie pričom významne prispievajú k zlepšeniu ich účinnosti a efektívnosti [1,2]. Integrácia takýchto technológií medzi rôznymi subjektami v reťazci umožňuje lepšiu komunikáciu, zdieľanie informácií a koordináciu materiálových a informačných tokov. Moderné telematické systémy poskytujú inovatívne riešenia, ktoré umožňujú sledovanie pohybu vozidiel, monitorovanie technického stavu a analýzu jazdných návykov vodičov. Výhodou je, že všetky informácie sú sústredené na jednom mieste [3]. Tieto technológie, využívajúce GPS, mobilné dáta a senzory, podporujú znižovanie nákladov a zvyšovanie efektivity prevádzky. Vďaka tomu sa telematické systémy stali nevyhnutnou súčasťou optimalizácie nákladov a konkurencieschopnosti v oblasti cestnej dopravy [4,5].
1.1 Význam využitia telematických systémov
Telematika predstavuje spojenie dvoch technologických odvetví – telekomunikácií, ktoré sa zaoberá diaľkovým prenosom informácií a informatiky, ktorá študuje výpočtové systémy [6]. Telematika vozidlového parku zhromažďuje množstvo údajov pomocou technológie GPS, senzorov a údajov o vozidle, aby prevádzkovateľom vozidlového parku poskytla dôležité informácie ako sú poloha, rýchlosť vozidla, čas voľnobehu, prudké zrýchlenie alebo brzdenie, spotreba paliva, problémy s vozidlom a ďalšie informácie sú súčasťou telematických údajov. Tieto údaje možno ďalej využiť na identifikáciu oblastí pre optimalizáciu nákladov dopravcu [7,8].
Optimalizácia nákladov podnikov je jedným z kľúčových prvkov podnikania. V súvislosti s prevádzkou dopravných prostriedkov existuje množstvo nákladov, ktoré musia prevádzkovatelia pokrývať. Zmeny v ekonomických podmienkach a tlak konkurencie nútia dopravné spoločnosti výrazne optimalizovať svoje prevádzkové náklady. Je nevyhnutné identifikovať hlavné nákladové položky a hľadať efektívne spôsoby a opatrenia pre ich minimalizáciu [9].
Spotreba pohonných hmôt predstavuje najvýznamnejšiu položku súvisiacu s prevádzkou vozidlového parku dopravnej spoločnosti. Tento aspekt má veľký dopad na variabilné náklady, preto je minimalizácia spotreby paliva pre nákladné vozidlá nevyhnutná a dôležitá pre zabezpečenie efektívneho fungovania podniku. Dopravné spoločnosti môžu dosiahnuť efektívnejšie riadenie vozidlového parku pravidelným a podrobným sledovaním dôležitých údajov o vozidlách a jazdných návykoch vodičov pomocou telematických systémov. Tieto systémy umožňujú generovať rôzne štatistické prehľady, monitorovať vozidlový park priamo z aplikácie, či optimalizovať trasy a zabezpečia tým zníženie nákladov na pohonné hmoty, opotrebenie vozidla či zníženie počtu najazdených kilometrov a tiež ušetria množstvo práce administratívnym pracovníkom. Využívanie týchto systémov zabezpečí informácie o každom pohybe vozidla a upozorní na neoprávnené manipulácie s vozidlom či pohonnými látkami. Taktiež pomôže odhaliť dôvody vysokej spotreby pohonných hmôt vozidiel, alebo vysokých nákladov na servis spôsobených nesprávnym jazdným štýlom vodiča [10].
1.2 Druhy údajov zhromažďovaných a generovaných telematickými systémami
Telematické údaje vytvárajú spojenie medzi vozidlami vozidlového parku a riadiacimi pracovníkmi. Telematické údaje prichádzajú v rôznych podobách a pochádzajú z rozličných zdrojov vysokou rýchlosťou ako neustály tok dát, ktoré sa analyzujú a spracovávajú v reálnom čase [6].
Telematické systémy je možné rozdeliť do troch hlavných kategórií v závislosti od získavaných údajov:
Monitorovacie telematické systémy: Zhromažďovanie informácií o pohybe a polohe vozidla zahŕňa zvýšenú efektivitu prevádzky vozidlového parku, zlepšenú bezpečnosť, lepšiu kontrolu nad vozidlami a zvýšenie celkovej produktivity podniku.
Medzi hlavné prvky monitorovacích telematických systémov patria:
- GPS lokalizácia pre presné určenie polohy vozidla,
- sledovanie rýchlosti vozidla v reálnom čase,
- zber a archivácia údajov o presunoch vozidla,
- geofencing pre umožnenie vytvárania geografických oblastí pre sledovanie dodržiavania stanovených trás prepravy,
- sledovanie vozidla v reálnom čase na digitálnych mapách [11].
Technické a diagnostické telematické systémy: Sústreďujú sa na sledovanie technického stavu vozidla a tiež diagnostiku motora a jeho komponentov. Získané informácie pomáhajú optimalizovať údržbu vozidiel, predchádzať poruchám a zvyšovať celkovú spoľahlivosť vozidlového parku. Poskytujú dôležité nástroje na efektívne riadenie údržby vozidiel, čo vedie k zníženiu nákladov a zvýšeniu spoľahlivosti vozidlového parku.
Ku kľúčovým aspektom diagnostických telematických systémov patria:
- monitoring rôznych parametrov motora, vrátane teploty, tlaku oleja, otáčok motora a ďalších diagnostických údajov,
- monitorovanie spotreby pohonných hmôt pre zlepšenie ekonomickej jazdy a minimalizáciu nákladov na pohonné hmoty,
- monitoring pneumatík,
- automatické výstrahy a upozornenia v prípade zistenia potencionálnych problémov [11].
Bezpečnostné telematické systémy: Sú navrhnuténa sledovanie a analýzu správania vodičov a celkovej bezpečnosti jazdy.
Zahŕňajú prvky zvyšujúce bezpečnosť, medzi ktoré patria:
- monitoring jazdného správania vodiča,
- dodržiavanie predpisov a rýchlostných limitov,
- automatické výstrahy a upozornenia v prípade detekcie potencionálnych nebezpečných situácií,
- údaje o dopravných nehodách,
- integrácia s bezpečnostnými prvkami vozidla.
Celkovým cieľom týchto kategórií telematických údajov je poskytnúť komplexný pohľad na prevádzku vozidla a jeho efektívnosť, čo umožňuje riadiacim pracovníkom dopravnej spoločnosti rozhodovať na základe aktuálnych a presných informácií [11].
2 Metódy merania a získané údaje
V rámci štúdie bola použitá korelačná analýza na identifikáciu štatistickej závislosti medzi dvoma premennými a určenie sily lineárneho vzťahu medzi nimi.
Údaje použité v tejto štúdii pochádzajú z dvoch hlavných zdrojov. Prvým zdrojom sú interné údaje konkrétnej dopravnej spoločnosti, ktoré poskytujú informácie o variabilných nákladoch spojených priamo s vozidlami a ich prevádzkou, ako sú náklady na pohonné hmoty, pneumatiky, opravy a údržbu, mýto a ďalšie. Druhým zdrojom čerpania informácií je spoločnosť Webdispečing, ktorá poskytuje technológie a softvérové riešenia na správu dopravy. Táto spoločnosť ponúka nástroje na sledovanie a optimalizáciu prepravy, ktoré zhromažďujú a analyzujú dáta v reálnom čase. Tieto informácie môžu zahŕňať sledovanie polohy vozidiel, predpokladané časy príchodu, stavy objednávok a ďalšie metriky, ktoré sú dôležité pre efektívne riadenie dodávateľského reťazca.
2.1 Údaje získané z dopravnej spoločnosti
Tabuľka č. 1 zobrazuje ceny jednotlivých druhov variabilných nákladov. Spotreba pohonných hmôt predstavuje najvýznamnejšiu položku súvisiacu s prevádzkou vozidlového parku dopravnej spoločnosti. Preto je minimalizácia spotreby paliva pre nákladné vozidlá nevyhnutná a dôležitá pre zabezpečenie efektívneho fungovania podniku. Ďalšou výraznou položkou je mýto, ktoré je potrebné platiť za určité úseky ciest na Slovensku aj v zahraničí. Mýto je možné ovplyvniť efektívnym plánovaním trás či využívaním ekologických vozidiel. Mýto netvorí nákladovú položku, ktorá by bola ovplyvniteľná štýlom jazdy vodiča. Na úspornú jazdu môže mať vplyv aj výber správnych pneumatík. Je potrebné dbať na to, aby pneumatiky mali vždy správny tlak a neboli podhustené, čo spôsobuje vyššiu spotrebu paliva a rýchlejšie opotrebovanie. Dôležitú časť na nákladoch tvoria tiež náklady na spotrebný materiál, údržbu a opravy.
Tab. 1. Výška variabilných nákladov, zdroj: Spracované autorom na základe interných údajov spoločnosti (2024).
Všetky spomínané náklady sa odzrkadľujú následne na výslednej cene za prepravu a vedú k vyššej alebo nižšej konkurencieschopnosti a ovplyvňujú pozíciu dopravcu na trhu.
Interné údaje zobrazené v tabuľkách 2. a 3. použité v štúdii poskytovali detailný pohľad na správu vozidlového parku a monitorovanie vodičov, pričom sa zameriavali na porovnanie údajov z rovnakého časového obdobia v dvoch rôznych rokoch – konkrétne z rokov 2019 a 2023. Dáta poskytujú komplexný prehľad informácií získaných z telematického systému. Toto porovnanie bolo nevyhnutné na vyhodnotenie vplyvu implementácie telematických systémov na efektívnosť dopravných operácií a celkový výkon vozidlového parku.
V roku 2019 spoločnosť nevyužívala žiadny systém na monitorovanie vodičov, čo znamenalo, že vedenie nemalo k dispozícii žiadne podrobné informácie o správaní vodičov, ich jazdných návykoch alebo efektívnosti jednotlivých trás. V dôsledku toho bolo veľmi náročné odhaliť príčiny zvýšenej spotreby paliva, vyššieho opotrebenia vozidiel, alebo identifikovať bezpečnostné riziká spojené s nevhodnou jazdou.
Naopak, v roku 2023 už spoločnosť využívala moderný telematický systém,
ktorý bol schopný poskytovať komplexné informácie o všetkých aspektoch
prevádzky vozidiel v reálnom čase. Tento systém zaznamenával podrobné dáta
týkajúce sa trasy, ako napríklad presné GPS údaje, čas strávený na jednotlivých
úsekoch a prestoje, ako aj techniku vedenia vozidla, vrátane parametrov, ako je
frekvencia prudkého brzdenia, zrýchľovania, rýchlosť jazdy na rôznych typoch
ciest a dodržiavanie dopravných predpisov. Tieto údaje poskytli komplexný
obraz o efektívnosti jednotlivých vodičov, čo umožnilo presne analyzovať, aké
zmeny nastali v správaní vodičov po zavedení systému.
Tab. 2. Hodnoty parametrov trasy a techniky vedenia vozidla pred zavedením telematického systému za určité obdobie v roku 2019, zdroj: Spracované autorom na základe interných údajov spoločnosti (2024).
Tab. 3. Hodnoty parametrov trasy a techniky vedenia vozidla pred zavedením telematického systému za určité obdobie v roku 2023, zdroj: Spracované autorom na základe interných údajov spoločnosti (2024).
2.2 Korelačná analýza
V rámci štúdie bola aplikovaná korelačná analýza, ktorá slúži na identifikáciu štatistickej závislosti medzi dvoma premennými a na určenie sily lineárneho vzťahu medzi nimi. Táto metóda umožňuje sledovať, ako zmena jednej premennej ovplyvňuje úroveň druhej premennej. V tomto prípade sa analyzovala závislosť medzi rôznymi parametrami jazdy a priemernou spotrebou vozidla [12].
Koeficient korelácie sa vypočíta pomocou vzťahu (1):
kde:
- r – hodnota koeficientu korelácie,
- x – hodnota prvej premennej,
- y – hodnota druhej premennej,
- x̄ – priemerná hodnota prvej premennej,
- ȳ – priemerná hodnota druhej premennej,
Koeficient korelácie dosahuje hodnoty z intervalu <-1;+1>. V prípade, že ide o nezávislosť medzi hodnotami x a y, koeficient korelácie dosahuje hodnotu 0. Kladné hodnoty koeficienta korelácie hovoria o priamej závislosti a záporné o nepriamej závislosti. Hodnoty koeficientu korelácie môžeme interpretovať nasledovne:
- ak 0 ≤ |r| < 0,1; medzi znakmi X a Y je lineárna nezávislosť,
- ak 0,1 ≤ |r| < 0,4; medzi znakmi X a Y je slabšia závislosť,
- ak 0,4 ≤ |r| < 0,7; medzi znakmi X a Y je stredná závislosť,
- ak 0,7 ≤ |r| < 1; medzi znakmi X a Y je silná závislosť [6].
3 Porovnanie výkonov a techniky vedenia vozidla pred a po implementácii telematického systému
Po zavedení telematického systému došlo k výrazným zlepšeniam v technike jazdy vodičov. Dopravná spoločnosť môže efektívne a prehľadne monitorovať výkon vodičov, pričom takmer v 90 % sledovaných parametrov došlo k zlepšeniu v porovnaní s predchádzajúcim obdobím. Najväčší pokrok je možné vidieť pri parametri čas jazdy s tempomatom, kde vodiči využívali tempomat výrazne viac ako v roku 2019. Výrazné zlepšenia nastali aj v parametroch týkajúcich sa času jazdy pri rýchlosti nad 85 km/h a prekročenia otáčok v ťahu.
Tabuľka č. 4 zobrazuje percentuálne zmeny vozidiel, pričom kladné hodnoty zobrazujú zlepšenie a záporné hodnoty poukazujú na zhoršenie parametrov súvisiacich s technikou jazdy vodičov.
Tab. 4 Rozdiely v technike jazdy vodiča 2019 – 2023, zdroj: Spracované autorom na základe interných údajov spoločnosti (2024).
Zlepšenie jazdných návykov vodičov, ako je plynulé zrýchľovanie a brzdenie, dodržiavanie optimálnych rýchlostí a správne využívanie prevodových stupňov, vedie k zníženiu spotreby paliva a nákladov na prevádzku vozidiel. Tieto zlepšenia zároveň prispievajú k nižším emisiám skleníkových plynov a dlhšej životnosti vozidla, čo zvyšuje efektivitu a udržateľnosť prevádzky nákladných vozidiel [13].
Zdroj: Vlastné spracovanie na základe interných údajov dopravnej spoločnosti
Obr. 2. Rozdiely v spotrebe pohonných hmôt medzi rokmi 2019 – 2023
Korelačná analýza bola aplikovaná s cieľom identifikovať, ktoré parametre týkajúce sa trasy vozidla a techniky jazdy vodiča majú najvýznamnejší súvis so spotrebou paliva. Tento analytický prístup umožňuje zistiť, aké konkrétne parametre ovplyvňujú efektivitu využitia paliva, a tým poskytuje cenné informácie pre optimalizáciu nákladov na prevádzku.
Zameranie sa na tieto kľúčové parametre môže prevádzkovateľom nákladných vozidiel pomôcť nielen znížiť náklady, ale aj zlepšiť celkovú efektivitu a udržateľnosť ich prevádzky. Týmto spôsobom môžu prispieť k ekologickejšiemu prístupu v oblasti dopravy a zároveň zvýšiť hospodárnosť svojich činností.
Pre rok 2019 najväčšiu priamu závislosť z parametrov týkajúcich sa trasy prepravy mal parameter hmotnosť nákladu uvedený v tonách, koeficient korelácie dosahuje hodnotu 0,34, čo spadá do intervalu 0,1 ≤ |r| < 0,4 a poukazuje na slabšiu priamu závislosť. To znamená, že čím väčšia je hmotnosť vozidla a nákladu, tým viac energie je potrebnej na jeho pohyb, čo vedie k vyššej spotrebe paliva.
Z parametrov zameraných na techniku vedenia vozidla mal najväčšiu priamu závislosť parameter prekročenie otáčok v ťahu uvedený v percentách z celkového času aktívneho motora, koeficient korelácie dosahuje hodnotu 0,88 vypočítaný podľa vzorca (1) čo spadá do intervalu 0,7 ≤ |r| < 1 a poukazuje na silnú priamu závislosť. To znamená, že keď vodič často dosahuje vyššie otáčky motora, napríklad prebytočným zrýchľovaním, alebo neúmerným používaním akceleračného pedála, spotreba paliva sa dramaticky zvyšuje. Preto je dôležité, aby vodiči pri jazde dodržiavali optimálne otáčky motora, ktoré sú udávané výrobcom.
V roku 2023 výsledky korelačnej analýzy poukazujú na podobné výsledky a v oboch prípadoch vyšli s najväčšou závislosťou rovnaké parametre a teda parameter hmotnosť nákladu uvedený v tonách, koeficient korelácie má hodnotu 0,36 čo spadá do intervalu 0,1 ≤ |r| < 0,4 a poukazuje na slabšiu priamu závislosť a parameter prekročenie otáčok v ťahu, koeficient korelácie má hodnotu 0,77 čo spadá do intervalu 0,7 ≤ |r| < 1 a poukazuje na silnú priamu závislosť.
4 Zhodnotenie výsledkov
Porovnávanie dát z rokov 2019 a 2023 odhalilo významné rozdiely nielen v efektivite trasovania a plánovania, ale aj v technike vedenia vozidiel. Zavedenie monitorovacieho systému v roku 2023 viedlo k zlepšeniu jazdných návykov vodičov, čo sa prejavilo v znížení spotreby paliva a nižšej miere opotrebenia vozidiel. Napríklad vodiči boli schopní lepšie prispôsobiť štýl jazdy aktuálnym dopravným podmienkam, čím sa minimalizovalo prudké brzdenie a zrýchľovanie, ktoré sú bežnými faktormi prispievajúcimi k zvýšenej spotrebe a vyššiemu opotrebovaniu mechanických častí. Ďalej, údaje z roku 2023 poukázali na výrazné zlepšenie v optimalizácii trás, čím sa znížil čas strávený na ceste a zároveň sa eliminovali neproduktívne prestoje. Usporený čas je možné využiť pre realizáciu ďalších činností.
Všetky tieto údaje získané pomocou telematických systémov predstavujú dôležitý nástroj na zlepšenie nákladovej efektívnosti v rámci prevádzky cestnej dopravy. Zníženie nákladov na jeden kilometer je jedným z hlavných cieľov každej dopravnej spoločnosti, pretože priamo ovplyvňuje jej ziskovosť. Vďaka telematickým systémom sa môžu optimalizovať jazdné návyky vodičov, čo má za následok nižšiu spotrebu paliva, menej časté opotrebenie vozidiel a nižšiu mieru údržby. Keď tieto individuálne úspory zrealizujeme na úrovni celého vozidlového parku, začnú sa prejavovať výrazné zníženia nákladov aj pri celkových mesačných prevádzkových nákladoch.
Tab. 5. Porovnanie spotreby pohonných hmôt a jazdného výkonu podľa vodičov v rokoch 2019 – 2023 zdroj: Spracované autorom.
Možnosti úspor nákladov sa neobmedzujú len na úsporu na kilometer a mesačné úspory, ale boli vyčíslené aj pre štandardné ročné jazdné výkony 80 000 – 120 000 kilometrov. Tento pohľad ponúka ešte podrobnejší prehľad o potenciálnych úsporách, najmä v prípade vozidiel s vyšším ročným jazdným výkonom.
Možnosti úspor sa líšia od poklesu spotreby dosiahnutej jednotlivými vodičmi medzi rokmi 2019 a 2023. Poukázané je aj strednú hodnotu vyjadrenú formou mediánu. Tento ukazovateľ nám umožňuje lepšie porozumieť tomu, aké úspory možno považovať za realistické a dosiahnuteľné v praxi. Týmto spôsobom je možné identifikovať nie len najlepšie, ale aj priemerné výsledky, čo poskytuje komplexný prehľad o možnostiach optimalizácie nákladov v celom vozidlovom parku.
Tab. 6. Rozdiely v technike jazdy vodiča 2019 – 2023, zdroj: Spracované autorom.
Tieto údaje poskytujú manažmentu dopravnej spoločnosti kľúčové informácie na strategické rozhodovanie a investície na znižovanie prevádzkových nákladov a zlepšenie efektívnosti. Implementácia telematických systémov tiež zlepšila kontrolu nad bezpečnosťou, znížila počet incidentov a rizikových manévrov, čím sa zvýšila bezpečnosť na cestách. Výber správneho telematického systému podľa potrieb zákazníka je kľúčový pre úspešnú optimalizáciu nákladov.
5 Záver
Pre zachovanie konkurencieschopnosti by mali dopravné podniky skúmať a optimalizovať svoje náklady. Jednou z možností, na ktorú poukazuje štúdia je zavedenie telematických systémov. Tieto systémy umožňujú sledovať správanie vodičov a techniku jazdy v reálnom čase, čím pomáhajú identifikovať napríklad oblasti so zvýšenou spotrebou paliva. Štúdia potvrdzuje , že zameranie sa na tieto faktory prináša významné úspory a zvyšuje efektivitu riadenia dopravy.
Porovnávanie dát z rokov 2019 a 2023 odhalilo významné rozdiely nielen v efektivite trasovania a plánovania, ale aj v technike vedenia vozidiel. Zavedenie monitorovacieho systému v roku 2023 viedlo k zlepšeniu jazdných návykov vodičov, čo sa prejavilo v znížení spotreby paliva a nižšej miere opotrebenia vozidiel. Napríklad, vodiči boli schopní lepšie prispôsobiť štýl jazdy aktuálnym dopravným podmienkam, čím sa minimalizovalo prudké brzdenie a zrýchľovanie, ktoré sú bežnými faktormi prispievajúcimi k zvýšenej spotrebe a vyššiemu opotrebovaniu mechanických častí. Ďalej, údaje z roku 2023 poukázali na výrazné zlepšenie v optimalizácii trás, čím sa znížil čas strávený na ceste a zároveň sa eliminovali neproduktívne prestoje. Usporený čas je možné využiť pre realizáciu ďalších činností.
Všetky tieto údaje získané pomocou telematických systémov predstavujú dôležitý nástroj na zlepšenie nákladovej efektívnosti v rámci prevádzky cestnej dopravy. Zníženie nákladov na jeden kilometer je jedným z hlavných cieľov každej dopravnej spoločnosti, pretože priamo ovplyvňuje jej ziskovosť. Vďaka telematickým systémom sa môžu optimalizovať jazdné návyky vodičov, čo má za následok nižšiu spotrebu paliva, menej časté opotrebenie vozidiel a nižšiu mieru údržby. Keď tieto individuálne úspory zrealizujeme na úrovni celého vozidlového parku, začnú sa prejavovať výrazné zníženia nákladov aj pri celkových mesačných prevádzkových nákladoch.
Podľa cenovej ponuky od spoločnosti Webdispečink bolo zistené, že jednorazové náklady na jednu vozidlovú telematickú jednotku sú vo výške 680 €. A mesačný poplatok je vo výške 49,95 € pre jedno vozidlo.
Pri nákladoch, ktoré dokáže dopravca znížiť zavedením telematického systému, môže mať podnik veľmi rýchlu návratnosť.
Výber správneho telematického systému podľa potrieb zákazníka je kľúčový pre úspech implementácie. Príklady z konkrétnej dopravnej spoločnosti ukazujú, ako telematické systémy pomáhajú odhaliť neefektívne využitie zdrojov. Tieto systémy sú významným nástrojom na dosiahnutie vyššej efektivity, nižších nákladov a lepších finančných výsledkov.
6 Literatúra
[1] ELANDER, James; WEST, Robert; FRENCH, Davina. Behavioral correlates of individual differences in road-traffic crash risk: An examination of methods and findings. Psychological bulletin, 1993, 113.2: 279.
[2] MIKULSKI, Jerzy. Using telematics in transport. In: Transport Systems Telematics: 10th Conference, TST 2010, Katowice–Ustroń, Poland, October 20-23, 2010. Selected Papers 10. Springer Berlin Heidelberg, 2010. p. 175-182.
[3] PATLINS, Antons; KUNICINA, Nadezhda. Development of Telematic System Solution for Public Transport Sustainability. In: Telematics in the Transport Environment: 12th International Conference on Transport Systems Telematics, TST 2012, Katowice-Ustroń, Poland, October 10–13, 2012. Selected Papers 12. Springer Berlin Heidelberg, 2012. p. 229-239.
[4] GHAFFARPASAND, Omid, et al. Vehicle telematics for safer, cleaner and more sustainable urban transport: A review. Sustainability, 2022, 14.24: 16386.
[5] GPSLIVE, 2024. Telematika. (online). Dostupné na: https://gpslive.sk/telematika-pre-vozidla-urcene-na-podnikanie/
[6] ALTEXSOFT, 2021. Telematics Systems and Streaming Data in Transportation. AltexSoft (online). Dostupné na: https://www.altexsoft.com/blog/telematics-systems-transportation
[7] SETHI, 2023. Vehicle telematics: Redefining the transportation industry. Telematics Wire (online). Dostupné na: https://www.telematicswire.net/vehicle-telematics-redefining-the-transportation-industry/
[8] PATTANAIK, Priyabrata; GOSWAMI, Laxmi. Workings & issues allied with telematics system. Materials Today: Proceedings, 2023, 81: 148-151.
[9] ŁUKASIK, Zbigniew Stanisław, et al. Analysis of revenues and costs of a transport company operating in the European Union. 2017.
[10] WEBDISPEČINK, 2024. Čo je to Webdispečink – Webdispečink (online). Dostupné na: https://www.webdispecink.sk/sk/ako-usetrite/
[11] BASUMALLICK, Chiradeep, 2022. Telematics Meaning, Working, Types, Benefits Applications. Spiceworks Inc (online). Dostupné na: https://www.spiceworks.com/tech/iot/articles/what-is-telematics/
[12] KONEČNÝ, V.; POLIAK, M.; POLIAKOVÁ, A. Ekonomická analýza podniku cestnej dopravy. Žilinská univerzita v Žiline, EDIS–vydavateľstvo ŽU: Žilina, Slovakia, 2010.
[13] OSINSKA, Magdalena; ZALEWSKI, Wojciech. Determinants of using telematics systems in road transport companies. 2020
[14] ULACKÁ, K. Optimalizácia vybraných prevádzkových nákladov dopravnej spoločnosti prostredníctvom použitia telematických systémov. Diplomová práca. Žilinská univerzita v Žiline, Slovakia. 2024.
Autori:
Tituly a pôsobisko autorov:
1 Ing. Karolína Ujlacká, Katedra cestnej a mestskej dopravy, Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov, Žilinská univerzita v Žiline, Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina, E-mail: ujlacka@stud.uniza.sk