EFEKTÍVNE RIADENIE PLAVEBNEJ PREVÁDZKY PROSTREDNÍCTVOM SYSTÉMU CEERIS

Abstrakt: CEERIS (Central and Eastern European Reporting Informatino System) predstavuje systém, ktorého cieľom je znižovanie administratívnych prekážok a problémov pri nahlasovaní plavidiel v rámci vnútrozemskej vodnej dopravy. Systém CEERIS umožňuje účinné a transparentné postupy nahlasovania plavidiel. Poskytuje prehľad o všetkých požiadavkách na hlásenia pre plánovanú prepravu a trasu na základe úplnej transparentnosti právneho rámca a prijímajúcich úradov, ako aj kontroly nad údajmi. So zvyšujúcim sa dôrazom na efektívnu a udržateľnú dopravu predstavuje CEERIS inovatívnu technologickú platformu, nielen  pre vodcov plavidiel, ale aj pre vlastníkov plavidiel, logistické centrá a úrady.

Kľúčové slová: CEERIS, elektronické hlásenia, vnútrozemská vodná doprava, plavebná prevádzka

JEL: R41

Efficient management of shipping through the  CEERIS system

Abstrakt: CEERIS is a system aimed at reducing administrative obstacles and problems in the reporting of vessels in inland waterway transport. The CEERIS system enables efficient and transparent vessel reporting procedures. It provides an overview of all reporting requirements for planned transport and route based on full transparency of the legal framework and receiving authorities, as well as data control. With the increasing emphasis on efficient and sustainable transport, CEERIS represents an innovative technology platform, not only for vessel leaders, but also for vessel owners, logistics centers and authorities.

Keywords: CEERIS, elektronic reports, inland water transport, shipping

1 Úvod

 S cieľom zvýšenia efektívnosti plavby na vnútrozemských vodných cestách v Európe, bol v 90. rokoch vyvinutý koncept riadenia plavby RIS (riečne informačné služby). RIS predstavuje súbor harmonizovaných informačných služieb, ktoré podporujú procesy plavby a dopravy v rámci vnútrozemskej plavby. Pomocou týchto nástrojov sa zvyšuje bezpečnosť plavby a efektívnosť dopravy [1]. Implementáciou RIS na vnútrozemských vodných cestách sa dosiahla zvýšená bezpečnosť na riekach, optimalizovala sa výmena informácií medzi plavidlami, plavebnými komorami, mostami, terminálmi a prístavmi. Zlepšila sa efektivita využívania infraštruktúry na vnútrozemských vodných cestách, ako aj ochrana životného prostredia, vďaka poskytovaným informáciám o doprave a plavebných nehodách [2]. V rámci implementácie v projekte RIS COMEX, ktorý bol spolufinancovaný z nástroja CEF, bolo hlavným cieľom poskytnutie harmonizovaných služieb prostredníctvom centralizovanej platformy RIS a zlepšenie riadenia vnútrozemskej plavby [3]. Projekt prebiehal v rokoch 2016 – 2021. Projekt zahŕňal 13 európskych krajín a 14 partnerov, ktorých cieľom bolo zadefinovanie, špecifikácia, implementácia a trvalo udržateľná prevádzka koridorových služieb RIS. Na základe tohto projektu bola vytvorená nová spoločná európska platforma RIS (EuRIS), ktorá umožňuje operatívnu výmenu údajov RIS na európskej úrovni, vo všetkých zúčastnených krajinách. Ďalšou súčasťou implementácie nových služieb RIS je spoločná iniciatíva 8 krajín, Bulharsko, Česká republika, Chorvátsko, Maďarsko, Rakúsko, Rumunsko, Slovensko a Srbsko, ktorá predstavuje novú spoločnú platformu elektronických hlásení CEERIS. Uvedená platforma umožňuje prevádzkovateľom plavidiel plaviacich sa po Dunaji a rieke Labe v Českej republike splniť všetky ohlasovacie povinnosti pre konkrétnu prepravu po vnútrozemskej vodnej ceste v zúčastnených krajinách tým, že vyplnia údaje a podajú hlásenie „len raz“ [4]. Zadanie údajov sa vyžaduje iba raz, podľa požiadaviek pozdĺž príslušnej prepravnej trasy. S cieľom vytvorenia a využívania synergie už existujúcich podporných služieb bol systém CEERIS úzko prepojený so systémom EuRIS. Obidve platformy spoločne zdieľajú správu používateľov. Platforma CEERIS pokrýva široký okruh prijímajúcich úradov vrátane úradov zaoberajúcich sa riadením dopravy, colných orgánov, hraničnej polície, prístavov a je schopná prijímať a spravovať elektronické hlásenia automaticky, spôsobom prispôsobeným potrebám jednotlivých úradov. Okrem správy a registrácie užívateľov EuRIS poskytuje pre CEERIS správu plavidiel, výpočet trasy, polohu plavidla a výpočet ETA (estimated time of arrival, tj. predpokladaný čas príchodu) a ATA (actual time of arrival, tj. aktuálny čas príchodu) a vzájomne profitujú v prospech svojich užívateľov. Na to, aby prijímajúce úrady mohli používať CEERIS na prijímanie elektronických hlásení, musia byť zaregistrované v systéme EuRIS[5]. Pomocou CEERIS je možné vytváranie prepravných plánov, ktoré môžu zahŕňať viacero plavieb a ktoré sú definované udalosťami ako je napr. nakládka a vykládka tovaru, prestup cestujúcich, zmena údajov a pod. Taktiež je možné zdieľanie práva nahlasovania údajov za plavidlo so všetkými zúčastnenými stranami ako sú agenti, vlastníci nákladu alebo prevádzkovatelia terminálov. Pri vypĺňaní hlásenia je možné využitie prekladov referenčných údajov do viacerých svetových jazykov, čo výrazne urýchľuje celý proces. CEERIS poskytuje prehľad o doručených hláseniach, ich stave aj o všetkých prijatých odpovediach a zaručuje, že podávate hlásenie „len raz“ [6].

2 Vývoj a implementácia systému CEERIS

Platforma CEERIS je nástroj, ktorý vznikol s cieľom podporiť spoluprácu a výmenu informácií medzi plavidlami a prijímajúcimi úradmi v Európe. Jej vývoj a implementácia predstavovali identifikáciu potrieb a cieľov užívateľov, ktoré zahŕňali presné určenie rozsahu funkcií a služieb, ktoré by mala poskytovať, ako aj jej presné rozhranie a štruktúru. Procesy museli byť rozdelené do viacerých fáz, ktoré zahŕňali návrh, vývoj, testovanie a nakoniec samotnú implementáciu systému. V rámci vývoja bolo veľmi dôležité zabezpečiť aby platforma bola spoľahlivá a jednoduchá pre používanie všetkými užívateľmi. Implementácia systému bola ukončená v decembri 2021, po ktorej nasledovalo 6-mesačné prechodné obdobie, ktorého hlavnou úlohou bolo zapojiť do systému národné prijímacie orgány a úrady a prepojiť samotný CEERIS s finálnym prostredím platformy EuRIS [7].

Prehľad architektúry platformy CEERIS poskytuje obrázok 1, ktorý zahŕňa tri systémové prostredia, vrátane vývoja a testovania. Platforma je umiestnená na cloudovej platforme v Európskej únii. Produkčné prostredie je založené na redundantných serveroch využívajúcich vyrovnávanie záťaže. Ide o prostredie, ktoré je určené na prevádzkovanie a poskytovanie služieb reálnym užívateľom a je zamerané na zvýšenie spoľahlivosti a výkonnosti systému. Redundantné servery sú navrhnuté tak, aby poskytovali záložnú kapacitu, ak by došlo k zlyhaniu jedného z využívaných serverov. Tzn., že ak jeden server zlyhá, ďalší je schopný bez problémov prevziať jeho úlohu, čím sa minimalizuje narušenie funkčnosti samotnej prevádzky systému. Rovnomerným rozložením záťaže medzi viaceré servery v systéme dosiahneme, že žiadny server nebude preťažený a všetky budú schopné efektívne spracovať požiadavky užívateľov. Táto stratégia vyrovnávania záťaže sa využíva na optimalizáciu výkonu a dostupnosti webových aplikácií alebo služieb. CEERIS využíva informácie o používateľskom účte, ktoré sú uložené na serveri identity, ktorý poskytuje EuRIS, na účely autentifikácie a autorizácie. Server identity sa využíva na jednoznačnú identifikáciu a overenie serverov v rámci určitého systému alebo platformy. Každý server má svoju jedinečnú identitu, ktorá mu umožňuje rozpoznanie v rámci siete alebo samotného systému. Identita môže by reprezentovaná rôznymi spôsobmi ako napr. IP adresa, názov hostiteľa, MAC adresa a iné. Správne overenie servera identity je kľúčové pre zabezpečenie dôveryhodnosti a bezpečnosti komunikácie v sieti a zabraňuje možnými hrozbám alebo útokom v rámci kybernetickej bezpečnosti. Na základe tohto, môžu vodcovia plavidiel alebo ich prevádzkovatelia spracovávať svoje požiadavky na vysokej úrovni ochrany osobných údajov. Prepojením platformy CEERIS s portálom EuRIS je možné poskytovať užívateľom zdieľanie vzájomných informácií a výpočty jednotlivých trás. Informácie o trase sú odvodené z EuRISu, ako polyline prostredníctvom webovej služby plánovača trás, ktoré sú vytvorené na základe dostupných dopravných a prepravných údajov. Polyline môže reprezentovať trasy, cesty alebo hranice na digitálnych mapách, ktoré sú zobrazované v rôznych formátoch napr. súradnice bodov, parametrické rovnice čiar a pod. Miesta, ktoré sú využívané na generovanie hlásení a miesta na ktoré sú tieto hlásenia doručované, sú synchronizované pomocou indexového API (rozhranie aplikácie) RIS a sú poskytované systémom EuRIS [8].

CEERIS prenáša správy ERINOT (systém notifikácie) do EuRIS, aby získal aktualizácie ETA a informácie o plavbe na základe aktuálneho pohybu plavidiel. Informácie o plavbe a súvisiace informácie o doprave môžu využívať aj oprávnené tretie strany, napr. logistický operátori alebo agenti, ktorým boli pridelené prístupové práva. Aktívni užívatelia môžu začať s hlásením plánovanej plavby priamo z plánovača trás cez EuRIS, ktorý je presmerovaný pomocou odkazu na CEERIS.

Obr.  1. Systém architektúry platformy CEERIS a EuRIS  [5]

CEERIS ponúka rozšírený a flexibilný súbor údajov pre tri skupiny užívateľov. Patria sem:

  • národný administrátori alebo správcovia ERI, ktorí sú zodpovední za konfiguráciu národných požiadaviek na hlásenia v príslušných krajinách,
  • ohlasujúce strany napr. vodcovia plavidiel, prevádzkovatelia plavidiel a pod.,
  • národné prijímacie úrady, napr. colný úrad, Dopravný úrad, RIS a pod.

2.1 Konfigurácia požiadaviek s národným správcom ERI a prijímajúcimi úradmi

Národný správca ERI (electronic reporting) je zodpovedný za správu a koordináciu informácií a národných požiadaviek na hlásenia v príslušných krajinách, na základe požiadaviek príslušnej medzinárodnej a národnej legislatívy. Zodpovedá za zber a spracovanie jednotlivých požiadaviek, za ich aktualizáciu a poskytovanie prístupu k informáciám. Na základe medzinárodnej spolupráce zodpovedá za výmenu informácií s rôznymi medzinárodnými orgánmi, aby bol zabezpečený súlad s medzinárodnou legislatívou. Konfigurácia požiadaviek na podávanie hlásení a správ zahŕňa niekoľko krokov, kde sú jasne definované pravidlá ich podávania. Ak vystupujeme ako prijímajúci úrad, je potrebné, obrátiť sa priamo na národného správu ERI v danej oblasti, aby v systéme CEERIS nakonfiguroval úrad ako oficiálneho prijímateľa a priradil ho k príslušným požiadavkám na hlásenie. V tomto prípad je potrebné správcovi ERI poskytnúť identifikačné číslo organizácie, ktoré je viditeľné v URL (Uniform Resource Locator) v časti „môj účet“.

Obr. 2. Zobrazenie organizácie v URL [4]

Národní správcovia ERI sú oprávnení konfigurovať povolenia pre svoje národné úrady na základe národných právnych predpisov a súhlasu prijímajúceho úradu. Úrady, ktoré vystupujú ako prijímajúci orgán, musia byť v súlade s národnými právnymi predpismi a musia disponovať niekoľkými povoleniami, na základe ktorých vedia jasne prijať, odoslať, aktualizovať a vydať potrebné hlásenia. Takéto úrady sú povinné preskúmať každé prijaté hlásenie a očakáva sa od nich, že na každé z nich poskytnú relevantnú odpoveď. Prijímajúce úrady majú taktiež možnosť vytvorenia automatickej odpovede, ktorá závisí od vybranej požiadavky na hlásenia. Elektronické hlásenie je tak možné automaticky schvaľovať, na základe ich charakteristík (napr. typ prepravy, preprava nebezpečného nákladu, cestujúcich a pod.)[4]. Oblasť pôsobnosti prijímajúcich úradov zahŕňa aj kontrolu pozície plavidla, ktorá predstavuje geografický rozsah požiadavky na podávanie správ a je určený konfigurovanou oblasťou polygónu. Táto oblasť predstavuje oblasť alebo vymedzené územie, ktoré je určené presnými parametrami konfigurácií, tzn., presným nastavením hodnôt pri zadanej požiadavke. Ak prijímajúci úrad disponuje zákonným mandátom a povolením na zobrazenie polohy plavidla a národný správca nakonfiguroval a nahral polygón pre oblasť pôsobnosti v systéme EuRIS, v takom prípade je možné zobraziť polohu plavidla. Pre zobrazenie polohy plavidla na mape systém CEERIS presmeruje užívateľa na portál EuRIS.

Prijímajúce úrady sú schopné prijímať elektronické hlásenia prostredníctvom systému CEERIS, podľa právnych požiadaviek, rôznymi spôsobmi:

  • grafické používateľské rozhranie CEERIS,
  • príloha PDF alebo XML prijatá e-mailom,
  • XML prostredníctvom API,
  • oznámenie cez webhook (zasielanie automatickej notifikácie alebo udalosti na iné webové aplikácie v reálnom čase).

Prijímajúce úrady môžu tieto informácie následne ďalej zasielať vodcom plavidiel alebo ich zdieľať s ostatnými prijímajúcimi úradmi.

Obr.  3. Zobrazenie plavidla na mape v oblasti pôsobnosti a požiadavky na hlásenia pre prijímajúce úrady  [6]

2.2     Zdieľanie informácií s prepravnými partnermi

Pre zvýšenie efektivity riadenia prepravy a posilnenia konkurencieschopnosti vo vnútrozemskej vodnej doprave, poskytuje systém CEERIS majiteľom plavidiel, okrem prideľovania práv na nahlasovanie plavidla aj možnosť poskytnutia informácií tretím stranám, ako sú napr. logistický používatelia, charterové spoločnosti, logistický operátori alebo agenti. Informácie môžu byť poskytované na konkrétnu plavbu, na určité časové obdobie alebo dokonca neobmedzene. Zdieľanie takýchto informácií umožňuje logistickým užívateľom sledovať aktuálnu polohu a informácie daného plavidla a nákladu, spolu s aktuálnymi ETA, priamo na portáli EuRIS v závislosti od pridelenej triedy ochrany osobných údajov. Majitelia plavidiel majú možnosť prideliť prístup k svojim plavidlám pomocou niekoľkých tried ochrany osobných údajov, aby nedošlo úniku alebo zneužitiu zdieľaných informácií. Triedy ochrany osobných údajov môžeme rozdeliť na:

  • Trieda 1: plne anonymná,
  • Trieda 2: základné údaje, ktoré boli dopredu predvolené a netýkajú sa priamo osobných údajov,
  • Trieda 3: štandardné informácie z AIS (automatický informačný systém),
  • Trieda 4: informácie o budúcej plavbe, ako cieľ plavby a zodpovedajúca ETA,
  • Trieda 5: podrobné informácie o budúcej plavbe. K dispozícií sú všetky body na trase a ETA. Plavba je zakreslená do mapy,
  • Trieda 6: podrobné informácie o minulej ako aj budúcej plavbe. Všetky informácie o minulej ale aj budúcej plavbe s časmi sú dostupné.

Obr.  4. Informácie o plavbe a trase, zdieľané pre tretie strany, na základe prístupových práv v EuRIS [5]

3 Záver

Vnútrozemská vodná doprava, na medzinárodnej vodnej ceste Dunaj v minulosti opakovane čelila veľkým administratívnym prekážkam, ktoré sa týkali najmä nahlasovania prepravy nákladu a cestujúcich, pri prechode hraníc v jednotlivých krajinách. Dôsledkom týchto administratívnych nedorozumení bol vznik zásadných prekážok, ktoré ovplyvňovali efektivitu, rýchlosť, riadenie a konkurencieschopnosť pri preprave. Zdĺhavé administratívne procesy, ktoré predstavovali nahlasovanie prepravy v každej krajine samostatne a na rôznych papierových formulároch, predstavovali pre plavidlá, agentov, ale aj logistické spoločnosti, zbytočné zdržovanie prepravy a často aj vznik rôznych nedorozumení medzi plavidlom a prijímajúcim úradom. Na základe týchto skutočností bola vyvinutá, v rámci systému RIS, podpora a výhody pre riadenie dopravy, logistických užívateľov, ale aj prijímajúce úrady. Bol implementovaný systém elektronického výkazníctva CEERIS, ktorého architektúra systému predstavuje nové a efektívne výhody pre zúčastnených užívateľov. Hlavným cieľom systému CEERIS je znižovanie administratívnych prekážok a poskytovanie komplexných a dôkladných informácií pre vnútrozemské plavidlá. CEERIS poskytuje platformu vzájomného prepojenia všetkých zainteresovaných užívateľov a zvyšuje dynamiku a efektivitu samotnej prepravy na vnútrozemských vodných cestách. Systém poskytuje informácie a spracovanie elektronických hlásení automaticky a spôsobom, ktorý je plne prispôsobený potrebám všetkých užívateľov. V budúcnosti je dôležité, aby bolo v tejto platforme zainteresovaných čo najviac prijímajúcich úradov, ako aj užívateľov a vzájomne podporovali funkčnosť, rozvoj a využitie tohto systému.

4 Literatúra               

[1] Schilk, G., Seemann, L. Use of ITS Technologies for Multimodal Transport Operations – River Information Services (RIS) Transport Logistics Services, Procedia – Social and Behavioral Sciences, Volume 48, 2012. Pages 622-631. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.1040.

[2] ZBORNÍK, XXXI. PLAVEBNÉ DNI, Bratislava: Spektrum STU Bratislava, 2023, ISBN 978-80-227-5328-9

[3] Projekt RIS COMEX. https://www.inlandnavigation.eu/projects/riscomex/

[4] Zednicek, M., Kaufmann, M., Trogl, J. INTRODUCTION OF RIVER INFORMATION SERVICES ON THE AUSTRIAN DANUBE (DoRIS), IFAC Proceedings Volumes,Volume 39, Issue 12, 2006, Pages 171-175. DOI: https://doi.org/10.3182/20060829-3-NL-2908.00030.

[5] PRÍRUČKA PRE PRIJÍMAJÚCE ÚRADY, 19.07.2022, Vaša platforma na prijímanie elektronických hlásení  

[6] PRÍRUČKA PRE UŽÍVATEĽOV, Vaša platforma na nahlasovanie „LEN RAZ“

[7] PRÍRUČKA PRE PRIJÍMAJÚCE ÚRADY, 19.07.2022, Vaša platforma na prijímanie elektronických hlásení

[8] CEERIS (Central and Eastern European Reporting Information System) – SMART Electronic Reporting Platform for IWT https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-981-19-6138-0_72


Autori:

Alena Molnárová Baracková 1

Martin Jurkovič 2

Tituly a pôsobisko autorov:

1 Ing. Alena Molnárová Baracková, Žilinská univerzita v Žiline, Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov, Katedra vodnej dopravy, Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina, Slovenská republika, e-mail: alena.barackova@gmail.com

2 doc. Ing. Martin Jurkovič, PhD., Žilinská univerzita v Žiline, Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov, Katedra vodnej dopravy, Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina, Slovenská republika, e-mail: martin.jurkovic@uniza.sk

Share Button